מה הן התכונות המולדות של התינוק שלך?
התינוק שלך נולד עם תכונות משלו, מדוע זה חשוב שתכירי תכונות אלה ומה את יכולה לעשות כבר עכשיו כדי לתת מענה לצרכיו הראשונים של התינוק שלך? הכל במאמר הבא.
ומה הן התכונות המולדות של התינוק שלך?
תשעה מאפיינים של תכונות מולדות, הגדירו החוקרים תומס וצ'ס (Thomas & Chess, 1956) וקראו להן מזג/טמפרמנט של התינוק.
טיב ואיכות הקשר של התינוק עם ההורה קשורים בגורמים רבים, אחד מהם הוא המאפיינים המייחדים כל תינוק שנולד, שאינו קשור בגנטיקה ו/או סביבה.
יש הורים שיתארו את התינוק שלהם כך: "איזה תינוק קל מסודר, בכי שליו, עדין, בוכה ממש רק כשבאמת צריך משהו". בגיל חודשיים מתחיל לחייך, מתעורר עם חיוך בכיף, אוכל כל כמה שעות, באופן עקבי ומסודר, מחליפים לו חיתול בנחת, קצת מתבונן ולומד את הסביבה וישן שינה טובה.
ולעומת זאת יש הורים שיתארו את חויית ההורות שלהם כך: "וואו! איך קשה להבין מה הוא רוצה, בכל ספר רשום שיש בכי של עייפות, רעב, צמא, אבל אנחנו לא מצליחים להבין מה הוא רוצה, כל מה שאנו מנסים כמעט לא מצליח, כשהוא בוכה כל הבניין שומע, ממש תחושה שכאילו מישהו עושה לו משהו רע..."
ויש כאלה שגם וגם ויש ימים כאלה וימים כאלה.
אז מה הוא המידע שנוכל לקחת לתשומת ליבנו ויקל עלינו ועל התינוק שלנו כיום?
מזג – טמפרמנט
המושג ביום יום קיבל קונוטציה של "פעיל"... כאילו המשמעות, ילד עם טמפרמנט הוא ילד פעיל ותנועתי.
אך לא רק!!!
טמפרמנט או מזג טומן בחובו תשעה מאפיינים מולדים שאותם נפרט בהמשך.
מאפיינים אלה הן התכונות המולדות של התינוק שלך.
תכונות מולדות, במהלך השנים יכולות לקבל עידון/שינוי קל או גוון התנהגותי שונה אך הן נשארות לאורך החיים ולומדים לחיות איתן.
לדוגמה:
מי מאיתנו המבוגרים הנכנס למקום חדש יעמוד בצד ויבדוק, לעומת הנכנס ומתחיל לדבר עם כולם?
מי מאיתנו המבוגרים אינו יכול לסבול את הפתק בחולצה?
או המנהל שאינו מחייך אף פעם, אבל הוא אדם נעים ומקצועי.
והדוגמאות הן רבות... רבות!
תשעת המאפיינים של מזג התינוק (טמפרמנט)
- רמת הפעילות והתנועה
- מידת התקרבות לאנשים וחפצים חדשים
- קצב הסתגלות לשינויים
- סדירות/קצביות
- סף התגובה
- מצב רוח שכיח
- עוצמת תגובה
- יכולת התמדה
- מידת הסחת דעת
כיצד תדעי מהן התכונות המולדות של התינוק שלך?
רמת פעילות מוטורית
כמות התנועה והפעילות הגופנית של התינוק.
גבוהה – נע הרבה גם כתינוק, נמצא אותו כל פעם במקום אחר במיטה.
כשמבוגרים נעים הרבה, בוחרים בעבודה שנותנת להם מענה לצורך בתנועה כמו מאמני כושר, ספורט
נמוכה – נע מעט, פחות נוטה לפעילות מוטורית.
מידת התקרבות או נסיגה מדברים (גירויים) חדשים
כמה זמן יזדקק כדי להתקרב (לגעת, לחוש, להכניס לפה) לאדם, משחק, ו/או גירוי חדש
גבוהה - מגיב בחיוב לאוכל חדש, צעצוע חדש, מחייך לזרים, סביבה חדשה.
נמוכה – בדרך כלל יסתייג לחפצים חדשים או אוכל חדש, במקום חדש יראה סימני מצוקה.
קצב הסתגלות לשינויים
באיזו מהירות מסתגל לשינוי בשגרה, מקום, מיטה, דובי או סמרטוטון חדש או שעבר כביסה?
גבוהה – מסתגל מהר, למקום חדש, לאנשים חדשים, לאוכל חדש...
נמוכה – הסתגלות איטית מאוד לשינוי מכול סוג. כדוגמת מבוגרים שאינם ישנים אלא במיטה שלהם.
קצביות / רמת סדירות
פעולות כמו מחזור שינה, עירנות, אכילה, יציאות עד כמה מסודרות וקבועות.
גבוהה – ישן כל הלילה, בזמן קבוע, אוכל בערך באותה השעה, יציאות קבועות בשעות מסוימות, קל לטפל בו, קל לחנך לניקיון.
נמוכה – משנה כל הזמן הרגלי שינה ודפוסי אוכל, מתעורר מספר פעמים במשך הלילה, אוכל כל פעם בזמנים שונים, זמני יציאות לא קבועים. מאד קשה "לנבא" ולצפות מראש.
סף התגובה
עד כמה הגירוי צריך להיות חזק/חלש כדי שהוא יגיב?
יש ילדים שרגישים מאד מבחינה תחושתית, אינם אוהבים מגע על הגוף, כמו המבוגרים שכל שערה
מציקה להם מאד. ויש את אלה שזקוקים לגירוי תחושתי חזק כדי לחוש כמו: ספוג קשה עם סיבים , מברשת ...
מצב רוח שכיח
חיובי – מחייך, צוחק, קל להשביע את רצונו, בוכה או רוטן רק לעיתים רחוקות.
שלילי - רוטן, מתלונן לעיתים קרובות, בוכה בתדירות גבוהה, תחושה של חוסר שביעות רצון גם כשנהנה מאד קשה לראות.
עוצמת תגובה
כמות האנרגיה המושקעת בפעילויות רגשיות.
גבוהה – מבטא עצמו רגשית בעוצמה גבוהה, צוחק או בוכה בקול רם, זועם, רוטן כל העולם שומע מסביב.
נמוכה – מגיב בצורה מתונה, בכי חרישי, עדין, שמרוצה מחייך קלות, מייבב בשקט.
משך תשומת לב / טווח קשב והתמדה
כמה זמן יתמיד בפעילות עד שיוותר או דעתו תוסח?
התמדה וטווח קשב גבוהים – יתבונן זמן ממושך במובייל התלוי מעל מיטתו, יתמיד ביניקה.
התמדה וטווח קשב נמוכים – יתבונן זמן קצר במובייל או אובייקט אחר, ויחפש גירוי חדש.
מידת הסחת דעת
באיזו קלות ניתן להסיח את דעתו כשעסוק במשימה?
קל להסחה – יפנה ראשו מכל רעש קטן או תנועה בחדר.
קשה להסחה - עסוק מאוד במשימה שלפניו, לא מתעניין בנעשה מסביב.
כיצד נעזר במידע החשוב הזה?
תינוק בעל רמת פעילות ותנועה גבוהה זקוק לתנועה לכן מומלץ לתת לו מענה לצורך זה, כגון: נדנוד, ערסול, "על הידיים" עם תנועה וכשהוא בוגר יותר פעילות תנועה מווסתת כגון: ריקוד, ספורט כמו משחקי כדור...
פעילות בגינה בחיי היום יום גם כן נותנת מענה אך אינה מספקת.
קצביות / רמת סדירות
תינוק סדיר הוא צפוי, בעל סדר יום קבוע אוכל וישן בשעות קבועות ואין שינויים רבים, מאד ברור.
דבר שמקל על ההתנהלות ביום יום.
תינוק ללא רמת סדירות, מאד מבלבל, מה עכשיו הוא בדיוק צריך? לאכול? לישון?
קשה לדעת כיצד לעזור לו.
המלצה חמה - רשמו 3 ימים עם שעות מדויקות את סדר היום של התינוק זה יקל ויעזור למצוא חוט מקשר שיעזור להתייצב.
תינוק שסדר היום שלו אינו צפוי מומלץ לעזור לו, לסגל התחלות של סדר, כל כמה ימים לעשות באותה השעה פחות או יותר את אותה פעולה. כמו מקלחת בשעה קבועה, טיול בגינה...
מידת התקרבות לאנשים/חפצים
כמה מוכן התינוק להתקרב לאנשים חדשים וחפצים ללא קשר לשלב ההתפתחותי שלו.
(בגיל 8 חודשים בערך, רוב התינוקות נרתעים ממפגש עם זרים - חרדת זרים)
כאשר נותנים צעצוע חדש, יש תינוקות, שייקחו מיד ואחרים המהססים, ייבדקו בשלב הראשון מרחוק, יבחנו לאט בקצב שלהם כל גירוי חדש משחק, בובה...
סבלנות סבלנות הורים יקרים זאת הדרך שלו, תינוק שזקוק לזמן.
קצב הסתגלות לשינויים
באיזו מהירות מסתגל לשינוי בשגרה, עובר בקלות ממיטה לעגלה ולהפך, ישן במיטה, במקום חדש מאד קל ונוח.
לעומת תינוקות שישנים רק במיטה שלהם וכל שינוי מעורר בתחילת הדרך התנגדות, בכי ממושך, חוסר שביעות רצון...
סבלנות הרגעה ובעיקר להודיע מראש, להגיד בקול, לתת שם למה שצפוי לקרות:
"היום אנחנו אצל סבתא וזאת מיטה קצת אחרת"
לקחת תמיד משהו מוכר וקבוע כמו דובי, חיתול מסוים שאוהב...
סף התגובה
מכירים? "וואו עד שהוא מגיב, אין לנו מושג אם אוהב או לא"
"קשקשנו לו הרבה בפעמון והוא עדיין אינו מגיב"
סוג של משפטים, שמעיד על סף תגובה נמוך לוקח זמן רב עד שמגיב
תנו לילדכם את הזמן, התמדה של המבוגר תביא לתוצאה.
מצב רוח שכיח
כן, יש שקמים בבוקר עם חיוך וקשקוש עם עצמם, ויש שבוכים ולוקח להם זמן להירגע. אין זה אומר שמי שאינו מחייך על הבוקר, בהכרח פחות שמח בחייו. נכון, זה גורם לתחושה כאילו משהו לא בסדר, הכל תקין – לכל אחד מצב הרוח שלו.
עוצמת תגובה
בכי חזק, צורם, קשה מאד לשמוע, תמיד יש תחושה שהנורא מכל קרה אבל לא ולא, בכי חזק ועוצמתי מעיד על מזג ולא מעבר לזה. בדיוק כמו שאדם מדבר בעוצמה, לעומת מי שמדבר בעדינות וקול חלש.
בכי חרישי, שבקושי נשמע גם הוא לא ברור ולא מובן לגמרי, הוא רק יותר קל להכלה ראשונית.
שימו לב, אלה הילדים שלעיתים קולם אינו נשמע.
בדקו ושאלו מה הוא צריך עכשיו? כמובן שאינו משיב, אך מבין מהאינטונציה את הכוונה.
רמת התמדה
תינוק בעל רמת התמדה גבוהה, מצד אחד יתבונן בכם או בחפץ, צעצוע מעניין, זמן רב, אך גם כשהוא בוכה, ההתמדה היא זמן רב. יהיה עליכם ההורים לזהות האם עדיין בוכה כי...
או כי רק לוקח לו זמן להירגע. הוא מתמיד גם בבכי.
הסחת דעת
תינוק בעל רמת הסחה גבוהה יתקשה להירדם כשכל הבית מואר, ויש מוסיקה ברקע.
כן, אני שומעת את השאלות: "אז מה יהיה בעתיד, כשיהיה גדול?"
וכאן אעשה אבחנה מהותית:
בחצי השנה הראשונה, התינוק לומד את העולם ומסתגל אליו. ככל שייטיב לעשות זאת, כך יוקל עליו וגם עליכם ההורים את המשך הדרך.
ככל שתהיו קשובים לצרכיו, כך יסתגל, ירדם וישן בקלות יותר.
נסו כמה שאפשר לעמעם גרייה חושית כלשהי, פחות בובות על המיטה ומנורות מהבהבות, כוכבים על התקרה...
זכרו!!!
במערכת היחסים עם ילדינו, ככל שנהיה מודעים לשוני ו/או לדמיון בינינו,
טיב הקשר יהיה זורם, קל והרמוני.
המלצה חמה
דרגו (מ- 1-10) פרמטרים המאפיינים את תינוקכם וגם את עצמכם
מה אתם מרגישים? מה אתם חושבים? מה כדאי לכם להתמיד ו/או לשנות?
הכר את המומחה: גאולה מרום M.A. מדריכת הורים, התמחות בגיל הרך, בוגרת תוכנית שוורץ מאמנת מוסמכת להעצמה אישית – חברת לשכת המאמנים מנחה סדנאות חוויתיות להורים ואנשי חינוך בעלת המותג - "העולם מלא צלילים"
אתם מוזמנים לשאול ולהתלבט יחד במייל: maromgeula@gmail.com
לעמוד הפייסבוק של גאולה לחצו כאן
כתובת אתר: www.haolam-male-tslilim.com
טלפון: 0505651153