התפתחות חברתית אצל התינוק

מלידה אנו עוקבים אחר הגדילה של התינוק פיזית ומוטורית אך אל לנו לשכוח את ההתפתחות החברתית המוקדמת. היסודות מונחים כבר בחודשים הראשונים לחיים! קיימים כמה דרכים...

התפתחות חברתית אצל התינוק
אם ובנה בן השנה מטיילים על חוף הים. התינוק מחייך ומסתכל על האמא, מצביע על כלב שאוכל גלידה וחוזר להסתכל על האמא.
התינוק הזה מראה ביטוי לאבן דרך חשובה ביותר בהתפתחות החברתית המוקדמת, קשב משותף (joint attention).
קשב משותף, הינה היכולת של שני יחידים להתמקד ולהתעניין יחד באובייקט אחר כגון: חפץ, אירוע או אדם אחר.
היא מושגת כאשר אחד היחידים מפנה את תשומת ליבו של האחר לאובייקט ע"י מבט, הצבעה, ו/או קול. יכולת זו חשובה מכיוון שמשקפת לא רק את דרכי התקשורת של התינוק אלא את התפיסה שלו את השני כשותף תקשורתי, את העניין שלו בשיתוף האחר והבנה של כוונות תקשורתיות של אחרים.
 
בעוד יכולת זו מתפתחת לקראת גיל 9 חודשים היא מבשילה לקראת גיל שנה וחצי וממשיכה להשתכלל לפחות עד גיל שלוש שנים.
אבני דרך אחרים המתרחשים בחודשים הראשונים לחיים מהווים בסיס להתפתחותה.
כמה דוגמאות לכך הן היכולת של התינוק להיות בקשב חברתי עם האחר, שימוש במחוות תקשורתיות כגון הצבעה, תיאום מבט תנועה, ומעקב אחר גירויים חזותיים.
 
סוגים של קשב משותף
ניתן לחלק יכולת זו לתגובה של התינוק להפניות קשב של מישהו אחר וליכולתו של התינוק ליזום הפניית קשב.
התגובה הינה יכולת קלה יותר מהיוזמה. 
התגובה, הינה היכולת לעקוב אחר מבט ומחוות של אחרים המכוונות התייחסות לאובייקט חיצוני.
בשלבים מוקדמים של התפתחות טיפוסית התינוק יסתכל על היד שלנו כאשר נצביע על בלון ורק מאוחר יותר יבין את הכוונה התקשורתית ויסתכל מעבר ליד שלנו לעבר מה שאנחנו מצביעים עליו.
 
כאשר הורה משחק עם התינוק שלו וההורה מצביע על אוטו צעצוע ואומר: "תסתכל הינה אוטו!" הילד יגיב במעקב אחר המבט וההצבעה של ההורה ויסתכל על האוטו.
סביב גיל שנה התינוק יתחיל להסתכל חזרה אל ההורה, תוך העברת המבט שלו בין האוטו להורה לוודא שהם שניהם קשובים לאותו אוטו. 
יזימת קשב משותף הינה הניסיון של התינוק להפנות את תשומת הלב של האחר לאובייקט ונחשבת לסימן למוטיבציה חברתית.
 
לדוגמא תינוקת שמחזיקה בובה ומנסה למשוך את תשומת הלב של ההורה לבובה.
היא מצביעה על הבובה, מסתכלת על ההורה וחזרה על הבובה כאומרת "תסתכלי על הבובה שלי!".
חשוב להבחין בין יזימת קשב משותף לבין הצבעה בבקשה של דברים שרוצה כגון: בקבוק, מאכל, צעצוע.
למרות שגם במקרה זה ייתכן שהתינוק יחזור ויפנה מבטו בין אותו אובייקט שרוצה וההורה, אך המטרה אינה חברתית.
ככל שהילד גדל כך גובר השימוש בשפה להשגת תשומת הלב של האחר.
 

 

 

כיצד אפשר לעודד התפתחות של קשב משותף?
הצעצוע הראשון והטוב ביותר שתוכלו לרכוש לקידום ההתפתחות החברתית של ילדכם הוא אתם!
 
•עקבו אחרי המבט של התינוק: עידוד קשב משותף מתחיל בראש ובראשונה בזמינות הורית לקריאה של יוזמות תקשורתיות של התינוק. כאשר אני שמה לב למיקוד המבט של התינוק (כלומר על מה הוא מסתכל) אני יכולה להשתתף יחד איתו באירוע שמעניין אותו. בצורה כזו אני מחזקת את השימוש של התינוק בתקשורת ואת הרצון שלו לעניין אותי במה שמעניין אותו. על מנת להבין את התפיסה של התינוק הכרחי לשים לב לאן מופנות עיניו. למשל בעת הצבעה על תמונות בספר, שימו לב איפה העיניים של התינוק. כך תוכלו להיות רגישים, להתאים את התגובות שלכם ולעזור לתינוק להתמקד טוב יותר. לדוגמא כאשר התינוק מנסה להשיג את תשומת ליבו של ההורה להראות לו פרפר ע"י השמעת קולות וההורה מסתכל על הפלאפון שלו וחוזר חלילה התינוק לומד שההתנהגות התקשורתית שלו אינה יעילה בהשגת תשומת הלב של ההורה. במידה ומדובר בילד שיש לו קושי תקשורתי ההקשבה לאיתותים התקשורתיים הקטנים ביותר שלו הינה קריטית לבניית השליטה ביכולת החברתית והמוטיבציה להתגבר על הקושי.
 
•הימנעו מלהפוך משחק לתכנית מובנת: תתנו למשחק להתפתח ולזרום מעצמו. חשוב לתת מקום לסיטואציות ספונטניות וטבעיות המזמינות קשב משותף. דוגמאות למשחקים המאפשרים זרימה הם: קריאה בספר עם תמונות גדולות, משחק דמיוני עם בובות, התחפשות מול מראה, יצירה בחומרים, בועות סבון. ישנם הורים שמרגישים נח יותר עם משחקים שהם מובנים, בהם הם מנחים את התינוק במשחק. למשחקים אלו ערך בפני עצמו, אולם, לצורך עידוד קשב משותף חשוב המשחק החופשי בו לתינוק יש הזדמנויות לקרוא את העניין שלכם באובייקטים מסוימים ולרצות לעניין אתכם באובייקטים שמעניינים אותו. תנו לתינוק להוביל את המשחק. הצטרפו ליוזמות המשחק של התינוק תוך מציאת האיזון בין המשחק המכוון לבין המשחק הספונטני. למשל אם תינוקכם נהנה לזרוק קוביות הצטרפו אליו ל"משחק" זה ובשלב הבא נסו לכוון את התינוק לזרוק את הקוביות לתוך קופסה או לבנות מגדל מהקוביות שזרקתם. חשוב לתת מקום ליוזמות של הילד ולהגיב ליוזמותיו באופן חיובי.
 
•שחקו עם הילד: נשמע טריוויאלי אך הקדשת הזמנים למשחקים החברתיים הקלאסיים כגון: קוקו, תופסת הדגדוגים ("אני באה לתפוס אותך..."), הקפצה על הברכיים לשירת "רוץ בן סוסי" וסבתא בשלה דייסה הם התעמלות תקשורתית נפלאה לשנה הראשונה לחיים. במשחק משותף ניתנת גם הזדמנות להדגמת התנהגות חברתית-תקשורתית יעילה כגון הצבעה. שילוב של משחקי חיקוי הדדיים כגון חיקוי פעולות עם רעשן מאפשרים לתינוק ללמוד לקחת תורות, להתייחס לאחר, ולייצג את פעולותיו של האחר.
 
•שחקו פנים מול פנים: עודדו את הילד להסתכל על הפנים שלכם. בתינוקות המנח של המבוגר ביחס לתינוק יקבע את היכולת של התינוק להסתכל לאורך זמן על המבוגר. כאשר אתם משחקים עם הילד וודאו שהילד רואה את הפנים, התגובות והבעות הפנים שלכם. לדוגמא הניחו את התינוק בישיבה עם הפנים אליכם כשגבו נשען על רגליכם המורמות. כך ההורה יכול להיות בגובה העיניים של התינוק במהלך האינטראקציה. המיקוד והקשב לאיתותי התינוק מעניקים לו תחושת ביטחון עצמי ומעודדים את ההבעה שלו.  כאשר קיים קושי בהפניית מבט למבוגר תנסו לשחק עם עוצמת ההתנהגות שלכם לדוגמא: שנו את עוצמת הקול, דרמטיות, השתמשו באביזרים מצחיקים ליד הפנים. שימוש בתנועות ידיים בזמן הדיבור אל התינוק גם הוא יכול לסייע. תנועות הידיים נתפסות בחלק אחר במוחו של התינוק ובכך מחזקות את ההתפתחות השפתית והלמידה.
 
•התייחסו להבעות פנים: תינוקות מתוכנתים לשים לב להבעות פנים ולפרש אותם. יכולת זו הינה חשובה בקריאה של מצבים חברתיים ואיסוף רמזים המאפשרים לתינוק להתכונן לבאות ולפרש התנהגויות סביבו. יחד עם זאת ניתן לחדד תשומת ליבם של תינוקות להבעות פנים מגוונות ולעודד השימוש בהם. ניתן לעודד זאת ע"י משחקי חיקוי של מגוון הבעות פנים כגון: שמחה, עצב, כעס, הפתעה, בישנות, ופחד. חיקוי של הבעות המבוגר או חיקוי של תמונה. בגיל מאוחר יותר ניתן לשחק בפנטומימה בה על ההורה לנחש את ההבעה הרגשית של הילד וההפך. ילדים מאוד אוהבים משחק דמיוני בו ניתן לשלב שימוש בהבעות פנים מוקצנות. מאוחר יותר מודעות רגשית זו תשמש את התינוק להבעה רגשית באופן מילולי ולקריאה של הבעות פנים מורכבים יותר.    
יצירת הזדמנויות לעניין משותף תלמד אתכם על השלב בו נמצא הילד ביכולתו להגיב וליזום קשב משותף. זמינות הורית למעקב אחר איתותי התקשורת של התינוק הינם חשובים לעידוד ניצני קשב משותף אצל התינוק ושכלולם.
 
הכר את המומחה- ד"ר איילת בן-ששון הינה מרפאה בעיסוק, מרצה וחוקרת התפתחות תינוקות בחוג לריפוי בעיסוק באוניברסיטת חיפה. היא ממקימי האתר לבניית יומן התפתחותי אישי https://baby.croinc.org
 

 Made with ❤ by PEOPLE
נגישות
הגדלת טקסט
הקטנת טקסט
ניגודיות גבוהה
ניגודיות הפוכה
פונט קריא
ניווט מקלדת
כיבוי ואיפוס מערכת
מערכת נגישות MAGMA